Reizen naar Afghanistan als westerse vrouw en daar wonen

tiznodi

Administrator
Forumleiding
Kort na onze landing haastten we ons om onze vluchtverbinding met Herat in te halen, de geboortestad van mijn man en mijn eerste echte, tastbare ervaring van Afghanistan. Op mijn eerste taxirit naar huis vanaf het vliegveld probeerde ik zoveel mogelijk te observeren. Ik wilde al vele jaren Afghanistan bezoeken en nu was ik daar. Herat uit de autoruit, het zag eruit als een normale stad: schreeuwende motorfietsen, meestal met drie of vier passagiers, zeker zonder helm, de lichten waren nog steeds aan in Los shop, De old fashion auto 's van de jaren' 90 als hij liep rond als een oude foto, zonder enige aandacht te besteden aan straatborden (niet te veel). "Dit ziet eruit als Azië," dacht ik toen ik me het verkeer van Iran en India herinnerde.

Toen mijn man de taxichauffeur vroeg om kort te stoppen bij een fruitverkoper

Ik vond de eerste hint van stijfheid in man-vrouw relaties: de bestuurder stapte uit de auto en kon niet terugkeren tot mijn man terug, met de zoetste en lekkerste verse vijgen die ik ooit heb geproefd. De eerste uren dat ik thuis kwam en met de familie van thee, noten en snoep genoot, gingen zo soepel dat ik bijna vergat waar ik was. Het deed me al snel denken aan mijn eerste dag in Herat.

Voordat ik het huis verliet voor onze dagelijkse boodschappen, vroeg ik mijn schoonmoeder of mijn Iraanse manteau een geschikte outfit was, en ze bevestigde het meteen na het zien van de lengte. Slechts om zijn beslissing een half uur later te betreuren, toen alle winkeliers in de bazaar mij begonnen aan te wijzen, met mij en over mij begonnen te praten (nog steeds tien minuten later, toen mijn man voorbij kwam en hen hoorde schreeuwen over de misdaad van vrouwen op de achteruitgang van hun sociale behoeften). Toen ik de lakens de volgende dag opzette, werd ik automatisch onzichtbaar.

Hoe een uitstekende Afghaanse vrouw te worden

Mijn schoonmoeder is geen perfecte Afghaanse vrouw, het duurde niet lang voor ik dat besefte. Afgezien van dit eerste incident heeft hij bij vele gelegenheden weinig of geen geduld getoond voor de bekrompenheid van de mensen. Onafhankelijk, business-georiënteerd (ongeveer 300 deelnemers bereiken een wekelijkse loterij voor vrouwen gelanceerd door zichzelf) en zeer sociaal actief (de persoon die de meeste bruiloften en evenementen uitgenodigd is door het helpen van de mensen die ze nodig hebben, de enige dag kwam er een punt weg aan het einde van de telefoon rinkelen voortdurend, toen ze het niet meer kon uitstaan.

De perfecte Afghaanse vrouw spelen was eigenlijk mijn strategie om buiten het bereik van vreemden te komen. Buitenlandse journalisten en fotografen hebben geen gemakkelijk leven in Afghanistan. Om voor de hand liggende veiligheidsredenen hebben ze altijd een chauffeur en/of een bewaker nodig, en zo wist ik dat mijn reis anders zou zijn. Het is altijd een zeer moeilijke kwestie voor vrouwen om naar Afghanistan te reizen, vooral om alleen te reizen, maar mijn taak was om diep in de Afghaanse samenleving te graven, te begrijpen hoe het Afghaanse volk leeft, hoe ze hun werk organiseren, hun vrije tijd en verschillende aspecten. het dagelijks leven, inclusief huwelijken.

In feite is mijn huwelijk echt verhelderend en onthult lokale tradities en tribale erfgoed

Zelfs met mijn zeer arme Perzische, kon ik begrijpen dat de eerste moellah die we benaderden weigerde met ons te trouwen, omdat mijn ouders er niet waren en hij niet zeker was dat ze hun liefdadigheidsgebed zouden geven. Al snel begon mijn schoonmoeder allerlei beledigingen tegen haar te schreeuwen, van haar te beschuldigen corrupt te zijn tot het niet nastreven van de ware Islam, maar niets werkte, ze vertelde me niet eens dat ik een paar maanden geleden achttien was geworden. . Hoewel er een mogelijkheid is dat hij eigenlijk wat steekpenningen verwacht, sluit ik niet uit dat hij waarschijnlijk bang is dat ze me echt ontvoerd hebben en geen verantwoordelijkheid voor Dec willen.

Na een paar dagen en mullahs eindelijk in geslaagd om hun geloften uit te wisselen. Net toen ik dacht dat het proces bijna ten einde was, kreeg ik te horen dat we nog een paar stappen hadden genomen voordat we naar de rechtbank gingen. Het blijkt dat we nog steeds veel mensen nodig hebben om ons huwelijk te ondertekenen en te ontcijferen, waaronder de zogenaamde "lord of the realm". Wat? Waar, de meester is verantwoordelijk voor het juiste gedrag van iedereen in zijn buurt. Met "waar" betekent het voornamelijk volgens islamitische principes.

We werden begroet door zijn zoon, die ons leidde in een grote tuin. We gingen een eenvoudig huis binnen, waar de enige decoratie een kleurrijk, alomtegenwoordig tapijt was. De meester van het district, een half pond Oude man, zag er nogal verdacht uit, vooral toen mij werd verteld dat ik geen Perzisch sprak. Toch zette hij ons neer op het ceremoniële Tapijt, bood thee en een bruiloft aan.

Mijn bruiloft alleen was iets om te overwegen. Vergeet de lange witte jurk, de urenlange make-up en de kapper, de enorme taart en de pas getrouwde limousine. Onze eerste poging, ik, mijn wannabe echtgenoot en mijn zwager, eindigde met het gooien van darts op de straten van Herat op dezelfde wankele motorfiets, in feite, de gelukkige dag dat we trouwden, stegen we op tot een niet-zo-merk dag. de nieuwe Suzuki 1992.

Afghanistan en zijn vrouwen

Afghanistan staat bekend als het gevaarlijkste land ter wereld voor vrouwen, en hoewel veel dames die ik heb ontmoet een rustig en gelukkig leven leiden, is het gemakkelijk om de verschillende sociale regels op te merken waaraan mannen en vrouwen onderworpen zijn.

Mijn rol in dit alles was een beetje een hybride. Ik was een buitenlander, maar ik trouwde met een Afghaan, dus tot op zekere hoogte moest ik begrijpen wat mijn plaats was en de onuitgesproken regels volgen waarmee vrouwen opgroeien, dat is het enige probleem waar ik deze regels niet door Ken.

Gelukkig past dit perfect bij mijn veiligheidsstrategie. Toen we naar buiten gingen, speelde ik de perfecte Afghaanse vrouw, knikte rustig en liet mijn man al het praten zodat niemand mijn nationaliteit zou begrijpen (iets wat hij waarschijnlijk miste toen we thuis kwamen) en ik was constant aan zijn zijde. . Meer dan eens gebruikte mijn man mijn zwakkere geslacht om wat bank-en kantoorwachtrijen te omzeilen.

Er waren veel plaatsen waar mijn aanwezigheid als vrouw niet welkom was

Van auto-reparatiewerkplaatsen tot enkele waterpijp bars en restaurants, de meeste van hen zijn uitsluitend voor mannen. Ook zijn er plaatsen waar alleen vrouwen toegang tot hebben, waar ze erop vertrouwen dat hun man of vader niet het risico loopt lastiggevallen te worden, of waar een vreemdeling hun haar uit een hijab ziet sluipen. Als een getrouwde vrouw, zou ik genieten van het krijgen in sommige van de mannen plaatsen zolang mijn man mij vergezelde, en op hetzelfde moment kon ik privileges alleen voor vrouwen behouden. Als je de juiste man hebt in Afghanistan, kun je genieten van een beter leven, je kunt genieten van meer restaurants die je niet ziet als je binnenkomt. Als je de juiste man hebt, is dit iets dat niet zo gemakkelijk zal worden geaccepteerd in Afghanistan.

Restaurants zijn slechts het topje van de ijsberg, omdat mannen en vrouwen in meer dan één geval gescheiden zijn in Afghanistan. Er zijn veel situaties tussen bruiloften, scholen en werkplekken waar het Dec geschikter geacht voor de twee geslachten niet te mengen.

De eerste pogingen van het sociale leven in Afghanistan

Onze eerste familie picknick vond plaats in Qala Sherbat, op 40 minuten rijden van Herat. Net als Iraniërs, Afghanen ook graag een picknick, en net als Iraniërs, komen ze op het punt waar ze zijn uitgerust met Thermosen vol thee, kookgerei, borden, bestek, tafelkleden (of beter nog, sofreh, die ze gebruiken om het tapijt te bedekken). wanneer ze eten) en alle mogelijke gemakken waardoor ze zich thuis voelen.

Omdat ik nog in Herat was, droeg ik mijn laken net als alle andere vrouwen. Zodra we aankwamen, voelde mijn man zich ongemakkelijk. Het was een gebied waar hij gewend was om te picknicken tot een paar jaar geleden. Toen kwamen er nieuwe mensen en vestigden zich daar, en al snel volgden gewapende rebellen hem. Nu is het geen erg veilig gebied, het is meestal beperkt tot Afghanen, maar ik ben hier toch geweest. Het duurde niet lang voor we een berisping kregen omdat we mijn laken van mijn schouders lieten glijden en mijn hoofddoek niet genoeg bedekten. Toch aten we onze lunch bestaande uit kabab, veel rijst, vers brood en groenten, compleet met thee rivieren en veel desserts.

De grote tarwevelden om ons heen waren plaatsen waar mannen, kinderen en vrouwen van de Pashtun-stammen die zich daar net hadden gevestigd, werkten. Kinderen die stenen naar ons gooiden mochten geen foto ' s maken, waardoor er geen ruimte was voor misverstanden. Geleidelijk Dec de middag, mijn man begon te fluisteren dat er een vreemdeling tussen ons was. Ik negeerde de zaak als hij leek niet al te bezorgd in het begin en toen ik zag hem Dec inpakken van onze spullen en het nemen van iedereen naar de auto, realiseerde ik me dat de zaak ernstiger was dan ik dacht.

Terug
Bovenaan